» Det är allt svårare att undvika multisar

På denna sida finns en någorlunda uppdaterad översyn av hur alla olika matvarumärken i USA egentligen är i händerna på ett fåtal storföretag.

USA-foodbrands

(Bilden har lagts ut av Jesus Diaz)

Men situationen är ännu värre än så om man läser vidare i inlägget. Folks pengar är i händerna på ett fåtal banker, efter en rad sammanslagningar de senaste åren:

Now, according to MotherJones, 54% of all the financial assets in the United States are owned by just 10 institutions.

Det fortsätter med media: År 1983 ägde 50 olika företag 90% av mediamarknaden. År 2011 är det 6 företag som äger 90%. Flygbolag, öl – koncentrationen fortsätter.

Fast samtidigt ser vi ett ökat intresse för ekologiska och rättvisemärkta varor, som tur är. Nu gäller att den trenden blir det normala. Fast frågan är vilka politiska beslut som måste tas för att både stoppa den extrema märkes/marknadskoncentrationen och att få en mångfald av sjysta produkter med bra lokal förankring.